Informacje, które można pozyskać dzięki badaniu świadomości marek odkurzaczy

badania rynku

Informacje, które można pozyskać dzięki badaniu świadomości marek odkurzaczy

 

Wartość sprzedaży urządzeń AGD, w tym także odkurzaczy, przekroczyła w roku 2019 kwotę 24 mld zł. Klienci w tym segmencie chętniej sięgają jednak po produkty przedsiębiorstw znanych i cieszących się renomą. Aby sprawdzić, czy konkretna firma jest znana oraz jak prezentuje się na tle konkurentów, przeprowadza się badania świadomości marek odkurzaczy. Jakie przydatne informacje pozwalają one uzyskać?

 

Czy klient o nas słyszał?

W przypadku badań świadomości marek odkurzaczy, jak również innych produktów, sprawdza się przede wszystkim to, czy dana marka jest klientom znana. W tym celu sprawdza się tzw. świadomość spontaniczną, która kontroluje, jak duży jest odsetek osób samodzielnie wskazujących na nazwę firmy. Kolejnym wskaźnikiem jest świadomość wspomagana, czyli sprawdzenie czy marka jest znana, po przytoczeniu jej nazwy. Często stosowany jest trzeci wskaźnik, czyli świadomość TOM. Umożliwia on zidentyfikowanie, czy firma przychodzi na myśl jako pierwsza w danej grupie.

 

Jak popularny jest brand na tle konkurentów?

Badanie świadomości marek odkurzaczy daje też możliwość sprawdzenia, jak firma popularna jest na tle najbliższych rynkowych konkurentów. To ważna informacja, pozwala bowiem ocenić stratę (lub przewagę) do rywali i zastanowić się, czy niezbędna może być szerzej zakrojona kampania reklamowa.

 

Jaki wizerunek ma marka na tle konkurentów?

Istotne znaczenie ma jednak nie tylko sama świadomość istnienia marki, ale również to, jak odbierane są jej produkty. Także można sprawdzić to dzięki badaniu świadomości marek odkurzaczy i również można zestawić te opinie ze spostrzeżeniami na temat produktów konkurentów.

 

Korzyść jest jasna, firma dowiaduje się bowiem, czy opinie klientów są zgodne z oczekiwaniami i jeśli nie, opracować plan naprawczy.

 

Kim są klienci docelowi?

Firmy produkujące sprzęt AGD powinny mieć kompleksowy obraz swoich klientów docelowych, przy czym pozyskanie takich danych jest w wielu przypadkach dość trudne. Również uzyskuje się je dzięki badaniom świadomości marek odkurzaczy, w których respondentom zadaje się nie tylko szereg pytań na temat marki, ale również ich samych.

 

Dzięki posiadaniu takich informacji firma może opracować nie tylko lepszy produkt wpisujący się w oczekiwania grupy docelowej, ale również kreować skuteczniejsze komunikaty marketingowe.

 

Jak przeprowadza się badania świadomości marek odkurzaczy?

Jedną z najczęściej stosowanych metod jest technika CAWI, czyli ankiet rozsyłanych do respondentów za pomocą Internetu. Główne jej zalety to:

  • szybkie uzyskiwanie wyników,
  • możliwość dodawania elementów multimedialnych,
  • możliwość sprawdzania na bieżąco napływających informacji.

 

Metodę CAWI można zastąpić też ankietami telefonicznymi CAPI, przy czym w przypadku sprawdzania świadomości marek oraz podobnych analiz są one stosowane nieco rzadziej.

Przeprowadzaniem badań świadomości marek odkurzaczy oraz innych produktów zajmuje się istniejące od 16 lat Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat®. Realizuje ono także badania marketingowe oraz rynkowe.

Najczęściej zadawane pytania
(FAQ)
Jaki jest cel przeprowadzania badań świadomości marek?

W tym przypadku celem badań świadomości marek odkurzaczy jest sprawdzenie, czy dana marka jest klientom znana oraz uzyskanie informacji o tym, jak marka prezentuje się na tle konkurentów.

Jakie wskaźniki świadomości są najczęściej stosowane?

Najczęściej stosowanymi wskaźnikami świadomości marek są: świadomość spontaniczna, świadomość wspomagana oraz świadomość TOM (Top of Mind).

Co oznacza świadomość wspomagana?

Świadomość wspomagana oznacza, że marka jest rozpoznawana po przytoczeniu jej nazwy.