Regularne badania opinii pacjentów

Pod koniec października 2015 r. opublikowano obwieszczenie Ministra Zdrowia dotyczące standardów akredytacyjnych w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych oraz funkcjonowania podmiotów leczniczych wykonujących inwazyjne procedury zabiegowe i operacyjne. Zgodnie z nim wszystkie podmioty lecznicze wykonujące inwazyjne procedury mogą ubiegać się o akredytację, przyznawaną przez specjalnie powołaną komisję. Otrzymanie akredytacji potwierdza spełnianie przez daną instytucję standardów funkcjonowania i udzielania świadczeń zdrowotnych. W związku z tym cała procedura, jak i jej części składowe, są bardzo trudne, czasochłonne i kosztochłonne. Nie wystarczy bowiem określenie sytuacji, to jest dobrych i słabych stron. Istotą akredytacji jest poprawianie jakości realizacji usług w placówkach medycznych.

Jakie warunki muszą spełniać badania

Badania opinii pacjentów muszą być obiektywne, zatem w celu zagwarantowania ankietowanym anonimowości przeprowadza je niezależna firma badawcza dysponująca doświadczeniem w badaniach ogólnopolskich. Dodatkowym warunkiem jest to, że ankietyzacja pacjentów przebiega dopiero po ich wypisaniu ze szpitala. Ankiety pacjentów wypełniane są regularnie, przynajmniej raz do roku, przy czym badaniu powinno poddawać się pacjentów wypisanych nie później niż kilkanaście tygodni przed rozpoczęciem badania ankietowe pacjentów szpitala. Metodologia badawcza musi być skonstruowana według wytycznych Ministerstwa Zdrowia. Narzędzie badawcze powinno zawierać pytania dotyczące jakości pracy personelu administracyjnego (oczekiwania na rejestrację, oczekiwanie na przyjęcie do placówki, oczekiwanie na wypis, oczekiwania na uzyskanie informacji itp.), personelu pielęgniarskiego i lekarskiego (stopień responsywności na psychologiczne potrzeby pacjenta, ocena konsumencka jakości opieki, ocena skuteczności leczenia, ocena satysfakcji pacjenta itd.) a także placówki ogólnie (estetyka otoczenia, jakość posiłków itp.).

Po co i jak – badanie satysfakcji pacjentów

Badania ankietowe pacjentów są niezwykle istotne dla zwiększania atrakcyjności instytucji medycznej. Należy zadbać o to, by pacjenci odczuwali komfort z przekazywania ankieterowi informacji mających wpłynąć na wzrost jakości realizacji usług medycznych. Należy uświadomić pacjentom, że na podstawie analizy danych pochodzących z badania powstanie raport zawierający wnioski i rekomendacje, które placówki będą wdrażać. Bowiem chociaż bezpośredni wpływ badania te będą miały na proces akredytacji, w przyszłości mogą być decydujące w procesie ubiegania się placówki o dodatkowe środki finansowe, o dofinansowanie z NFZ, Ministerstwa Zdrowia, czy UE. Oceny i uwagi pacjentów będą wtedy miały bezpośredni wpływ na przyszłości konkretnych podmiotów leczniczych.