Produkty codziennego użytku

Wśród produktów codziennego użytku, zaspokajających podstawowe potrzeby oraz szybkozbywalnych branży FMCG można wyróżnić: produkty tytoniowe, kosmetyki, alkohol, artykuły spożywcze. Cechą charakterystyczną owych produktów jest duża konkurencja, ale także wielkość klientów. Owe produkty wytwarzane są masowo, a co za tym idzie, mają niski nakład finansowy. Wiąże się to z wielością marek jednego produktu znajdujących się obok siebie na sklepowej półce. Warto zauważyć, iż samo wejście na opisywany rynek FMCG jest utrudniony. Duża liczba konkurentów nie ułatwia tego zadania. Aby wejść na rynek, należy ponieść ogromne koszty związane z marketingiem. Krótko rzecz ujmując – bardzo ważny jest PR firmy, aby mogła ona odnieść sukces w branży FMCG. Stąd konieczność badań marketingowych dla FMCG.

Co poza ceną

W pozycji rynkowej danej firmy, ceny nie pełnią już najważniejszej funkcji. Aktualnie promocja, jak również udoskonalone usługi stają się niewystarczające w obliczu opinii klienta. Cena, promocja oraz usługi są ważne, lecz nie najważniejsze. Priorytetowym zadaniem firm jest poznanie opinii klienta, a następnie zaspokojenie jego potrzeb. Metody sprzedaży muszą być na bieżąco udoskonalane, gdyż oczekiwania odbiorców ciągle rosną.

Aby usatysfakcjonować klienta, należy nieustannie podnosić poziom obsługi. Oczekiwania koncentrują się również wokół wartości dodanych, które wiążą się z dodatkowymi usługami. Często o wyborze danego produktu decydują tylko szczegóły. Ważne jest, aby sprostać oczekiwaniom klienta, dopiero wtedy możliwy jest sukces na rynku FMCG. Właśnie w tym celu przeprowadzane są badania rynku i badania marketingowe. Przesyłają informacje o mocnych stronach firmy, lecz także o słabych. Dostarczane są firmie komunikaty o tym, jakie ma możliwości, ale także o tym, co jest największym zagrożeniem.

Wyniki badania marketingowe FMCG

Wyniki przeprowadzonego projektu badawczego z branży FMCG mogą być wykorzystywane przez firmę do budowania, weryfikowania oraz wdrażania strategii działania. Opisywane badania służą również kreowaniu, jak i kontroli efektywności instrumentów marketingowych, zastosowanych podczas badania. Najważniejszym jednak zadaniem jest, aby przekazywane informacje z rynku i o rynku były w pełni rzetelne.

Podczas procesu zbierania danych używa sie metod i technik jakościowych oraz ilościowych. Wykwalifikowany zespół badawczy powinien prowadzić działania w sposób jak najbardziej transparentny, aby oczekiwania klientów były spełnione, a wpływ badaczy na wyniki nie był znaczący. Jeśli badanie zostanie przeprowadzone w rzetelny sposób, to otrzymane wyniki również takie będą, a informacje rynkowe pozwolą na podjęcie kluczowych decyzji odnośnie rozwoju firmy oraz jej działalności na rynku.