W jaki sposób jest przeprowadzana analiza rynku medycznego?

Jesteś osobą decyzyjną w przedsiębiorstwie z branży medycznej? Poszukujesz skutecznych sposobów na zwiększenie skuteczności działań marketingowych? A czy rozważałeś już możliwość przeprowadzenia analizy rynku? Tego rodzaju badania pozwolą Ci osiągnąć wiele korzyści biznesowych. Zdołasz rozpoznać aktualne trendy na rynku medycznym oraz określić własną pozycję w branży. Poznaj również działania realizowane przez podmioty konkurencyjne.

Analiza potencjału rynku medycznego

Zamierzasz rozszerzyć zakres działalności swojego przedsiębiorstwa o nowe rynku zbytu? A możesz planujesz zdywersyfikować dotychczasową ofertę. Pamiętaj zatem, aby koniecznie zweryfikować wcześniej opłacalność tego rodzaju rozwiązań. Nie chcesz przecież utopić pieniędzy w błocie. Dowiedz się zatem, czy istnieje odpowiednio wysokie zapotrzebowanie na dostarczany przez Ciebie sprzęt czy usługi medyczne. Poznaj potrzeby klientów z grupy docelowej i zrób wszystko co w Twojej mocy, aby móc następnie na nie odpowiedzieć.

W jaki sposób przeprowadza się analizę rynku medycznego?

Każda analiza rynku medycznego wymaga w głównej mierze zastosowania techniki desk research. Polega ona na zebraniu danych z różnych źródeł, a następnie ich szczegółowej analizie. Mogą być to między innymi:

- biuletyny informacji publicznej,

- bazy ogłoszeń z przetargów publicznych,

- prasa branżowa,

- portale publicznych instytucji zawierające dane statystyczne,

- rozporządzenia i nowelizacje prawa medycznego oraz farmaceutycznego,

- raporty oraz publikacje naukowe,

- dyskurs medialny i polityczny,

- rejestry medyczne;

- komercyjne bazy finansowe.

Nie wystarczy jednak zakończyć analizy rynku medycznego na etapie desk research. Trzeba koniecznie uzupełnić zebrane dane o informacje pozyskane bezpośrednio od uczestników rynku. Zazwyczaj są to wywiady telefoniczne (CATI), a także indywidualne oraz grupowe wywiady jakościowe. Uczestniczą w nich zwłaszcza docelowi klienci, producenci, dystrybutorzy oraz eksperci określonych segmentów rynku medycznego.

Analiza jakości obsługi w placówkach medycznych

Jeżeli jesteś właścicielem sieci placówek medycznych lub aptek, powinieneś również rozważyć możliwość przeprowadzenia analizy z wykorzystaniem metody tajemniczego klienta. W takim przypadku firma badawcza przeszkoli odpowiednie osoby do roli audytora. Udadzą się oni z przygotowaną wcześniej ankietą oceny oraz scenariuszem wizyty do punktu obsługi klienta. Przeprowadzą szczegółową obserwację, a także nawiążą kontakt z pracownikiem obsługi. Dzięki uzyskanym wnioskom będziesz w stanie wprowadzić właściwie zmiany, ale dostosować jakość obsługi do faktycznych oczekiwań klientów.

Podsumowanie

Analiza rynku medycznego zapewnia Ci więc wiele możliwości wsparcia biznesu. Warto wobec tego podjąć współpracę z profesjonalną agencją badawczą, wyspecjalizowaną w zakresie badań rynku medycznego. Kto wie, może już wkrótce uda Ci się osiągnąć dominującą pozycję w swojej branży.